Kort gezegd: nee. Google beschouwt zoekmachine-optimalisatie (SEO) niet als ongewenste activiteiten. Uiteraard enkel wanneer het gaat om SEO die wordt uitgevoerd op een ethische manier volgens de regels van de zoekmachines.
Dit zegt Matt Cutts van Google in een video. Zoekmachine-optimalisatie betekent namelijk dat je de pagina’s van je website zodanig inricht dat ze snel en correct gendexeerd kunnen worden door zoekmachines. En er zijn veel middelen voor handen om dit te doen op een manier die volledig volgens de regels is. Zo kun je er voor zorgen dat de pagina technisch is in orde is, maar ook dat elke pagina bereikbaar is enkel door het klikken op links.
Tevens wil elke website eigenaar uiteraard dat hij gevonden wordt op de correcte trefwoorden, die volledig aansluiten bij zijn producten en diensten. Goede zoekmachine-optimalisatie begint met een onderzoek naar welke trefwoorden hiervoor het beste gekozen kunnen worden en zijn gebaseerd op het zoekgedrag van de doelgroep. Door de website te optimaliseren voor deze trefwoorden zorg je er voor dat de juiste mensen je website gaan vinden.
Wanneer zoekmachine-optimalisatie op de juiste manier wordt uitgevoerd, zijn zoekmachines hier alleen maar blij mee. Dit stelt hen namelijk ook in staat om de pagina’s correct te indexeren en in de zoekresultaten te tonen bij de overeenkomende trefwoorden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het verbeteren van de structuur, gebruiksvriendelijkheid en laadsnelheid van de website, wat allemaal onderdeel is van SEO en bijdraagt aan een verbetering in de organische zoekresultaten.
Pas wanneer zoekmachine-optimalisatie niet meer ethisch en volgens de regels wordt uitgevoerd, beschouwt Google het als spam. Maar dat wisten we eigenlijk al.