Bij de release van een nieuwe website zijn er een aantal zaken belangrijk om in de gaten te houden:
- Oude pagina’s redirecten naar de best passende nieuwe pagina’s zodat de SEO-waarde doorgegeven kan worden aan de vernieuwde pagina.
- Behoud van content. Pagina’s waarvoor je hoog rankt, hebben bepaalde content waardoor ze die positie behalen. Deze content wil je zoveel mogelijk behouden, in ieder geval het deel dat de meerwaarde biedt. Herschrijven kan eventueel, maar let er op dat de meerwaarde blijft.
- Interne link verdeling. De plaats van een pagina in de website bepaalt mee zijn waarde (interne linkbuilding), dus het is belangrijk om op te volgen hoe die plaats verandert bij een eventuele herstructurering.
Om dit in goede banen te leiden, werken wij met een aantal templates waarin we bijhouden wat er aan elke pagina verandert. Op die manier houden we zicht op waar de verschuivingen zitten en kunnen we daarop inspelen. Ook helpt een template om uiteindelijk een overzicht te hebben voor de redirects en vereenvoudigt het de communicatie met de content editors.
Vooraf maken we altijd een scan van de website om de structuur en alle pagina’s in kaart te hebben. Dit dient enerzijds als benchmark en anderzijds is het belangrijk om je vertrekpunt goed te kennen, want dat is tenslotte hoe Google je nu kent.
Tegen de lancering gaan we met de overzichten aan de slag om de migratie goed te laten gaan.
Trouwens, misschien wel goed om te weten dat een websitemigratie altijd een impact kan hebben op de SEO, sowieso tijdelijk. Meestal zie je in de weken na de migratie heel wat verschuivingen en stabiliseert zich dat daarna. Als de migratie goed gedaan werd, dan stabiliseert zich dat op het oude niveau. Om die reden kies je beter een rustiger moment in het jaar voor de lancering, als je dat hebt natuurlijk.
Enige tijd geleden migreerden we een website waarbij het verkeer en de posities in Google behouden bleven. Het gaat om een ecommerce website die afhankelijk is van seizoenen (vandaar de pieken en dalen). De impact was behoorlijk groot aangezien we van een Magento website naar een WordPress website met Woocommerce website gingen.
De focus lag op het behoud van de posities. Het is pas later dat er aan andere (grotere) SEO-verbeteringen is gewerkt.
PS: de aantallen in de grafiek zijn uitgedrukt in een index met een schaal van 0 tot 100, dus geen absolute getallen, maar de trend klopt exact met de werkelijkheid.