Dat Google de datum van plaatsing vermeld in zijn zoekresultaten is zeker niet nieuw, maar wel interessant om eens van dichterbij te bekijken. Het lijkt een simpele toevoeging, maar het zegt best veel over de manier van scannen en de relevantie van het zoekresultaat.
Voor de goede orde, we hebben het dus over de datum zoals deze op deze manier wordt gebruikt in de zoekresultaten:
Hoe komt Google aan deze datum?
Om te beginnen: hoe komt Google aan deze datum? Kan de zoekrobot zo snel en nauwkeurig scannen dat het de datum van plaatsing zelf kan bepalen? Nee dat niet. Wanneer de datum van plaatsing wordt vermeld in de zoekresultaten, dan staat deze datum ook altijd ergens op de website. Vrijwel elke blog-post vermeldt namelijk een datum van plaatsing, vaak zelfs samen met de exacte tijd en de naam van de auteur. Het is dus niet moeilijk voor Google om de datum van plaatsing vast te stellen, de website geeft dit al zelf.
Google is dus in staat om bepaalde specifieke data uit te scannen die interessant is op andere vlakken dan de trefwoordrelevantie.
De toegevoegde waarde
Maar wat is dan de toegevoegde waarde van deze datum vermelden in de zoekresultaten? Wel, voor de gebruiker wordt in 1 oogopslag duidelijk of het nog een recent resultaat is of dat de informatie op de website al verouderd kan zijn. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar ondersteuning bij een bepaald programma, wil je natuurlijk websites vinden ondersteuning geven bij dezelfde versie als jij op dat moment gebruikt. Wanneer je dan een website ziet staan met een resultaat uit 2004, dan weet je al voordat je dit resultaat aanklikt, dat deze website hoogstwaarschijnlijk over een verouderde versie van het programma gaat.
Scangedrag zoekrobot
Dat Google de datum van plaatsing kan uitlezen op een pagina, benvloed ook het scangedrag van de zoekrobot. Wanneer een website al langere tijd niet is bijgewerkt, verlaagd Google de frequentie waarmee deze website wordt gescand. Wanneer de website dan uiteindelijk wel weer wordt bijgewerkt, kan het soms langere tijd duren voordat deze nieuwe inhoud wordt opgenomen in de Google zoekresultaten. Misschien werden dan in de tussentijd zelfs al meerdere nieuwe pagina’s toegevoegd. Doordat Google de datum van plaatsing kan uitlezen, kan de zoekrobot al na de eerste keer scannen bepalen hoeveel updates gemist zijn en op basis daarvan de frequentie van scannen bijstellen.
Voorbeeld: een website wordt dagelijks bijgewerkt en daarom scant de zoekrobot dagelijks deze website op nieuwe toevoegingen. Plotseling besluit de website eigenaar zijn website niet meer bij te werken en telkens wanneer de zoekrobot nu opnieuw scant, ziet hij geen wijzigingen. Daarom verlaagd de zoekrobot de scanfrequentie naar bijvoorbeeld 1 keer per week of nog minder. Na een aantal maanden heeft de website eigenaar weer nieuwe inspiratie begonnen en start hij weer vrolijk met het dagelijks bijwerken van zijn website. Als hij hiermee start net nadat de zoekrobot zijn website heeft gescand, dan ziet de zoekrobot bij de eerst volgende scan dat er ineens 7 nieuwe pagina’s zijn toegevoegd (voor elke dag van de week 1). Omdat de zoekrobot van elke pagina de plaatsingsdatum kan bepalen, weet deze dat de scanfrequentie weer bijgesteld kan worden naar iedere dag.