Het optimaliseren van een website en dan met name de website usability draait niet om een paar pagina’s, maar om de gehele site. Uiteraard blijft de voorpagina de belangrijkste pagina, maar toch is het niet altijd die pagina die bezoekers als eerste bekijken. Daarom is het belangrijk dat elke pagina van de site goed is opgemaakt en een duidelijk de sitestructuur laat zien. Ook dient de navigatie (denk aan kruimelpad) op elke pagina aanwezig te zijn zodat de bezoeker direct door kan klikken naar andere pagina’s.
Onlangs kwam ik een mooie uitspraak tegen die dit fenomeen goed samenvat. Vrij vertaald komt dit op het volgende neer:
“Een website is niet als een huis – mensen komen niet alleen binnen via de voordeur. Ze komen binnen waar ze willen, de ene door het dak, een andere door de waterleiding en weer anderen door de ramen of de muren. Zo werkt een website nou eenmaal en je zult sneller succes hebben wanneer je je site ontwerpt volgens deze gedachte.”
“Een gemiddelde succesvolle site krijgt de helft van de bezoekers binnen via een andere weg dan de home pagina. Zorg dat je deze bezoekers koestert en dat zij hun weg kunnen vinden door jouw site, onafhankelijk van waar ze zijn binnen gekomen.”
Bij de ontwikkeling en realisatie van een website zorgt iSide dat elke pagina van de site voldoet aan deze eisen. iSide Internet Marketing optimaliseert niet enkel om meer bezoekers te krijgen en een hoge positie in Google te behalen, maar het doel van optimalisatie is meer verkopen te genereren. Een bezoeker binnen krijgen is n ding, maar deze bezoeker een klant laten worden is nog iets anders. Daarom gaat zoekmachine optimalisatie niet zonder de gebruiksvriendelijkheid.