Elke website heeft na verloop van tijd pagina’s die niet meer bestaan, ook wel 404-pagina’s genoemd. Een product of dienst wordt niet meer aangeboden en de pagina komt te vervallen. Of je hebt een nieuwe website gekregen waarbij de pagina’s een andere naam (URL) hebben gekregen en de oude dus niet meer werken. Dit is dus normaal gedrag, maar welke invloed hebben dergelijke 404-pagina’s op de SEO en de vindbaarheid van je website?
- Als je het goed doet, heeft dit nauwelijks tot geen invloed. Doe je dit echter niet goed, dan heeft dit juist een heel grote invloed!
Hoe kijkt Google naar een 404-pagina?
Een niet-bestaande 404-pagina is eigenlijk enkel relevant voor de SEO als de link bekend is bij Google. Een link raakt bekend bij Google doordat er voorheen wel een pagina bestond op die link, of omdat er misschien naar gelinkt wordt vanaf een andere pagina. Als de pagina niet (meer) bestaat, dan wordt er normaal een 404-code meegegeven wat zoveel betekent als “deze pagina bestaat niet”.
Aangezien de pagina niet (meer) bestaat, heeft het voor Google ook geen zin meer om deze te volgen of om hier mensen naar toe te sturen. Google zal de link daarom dus ook gaan vergeten.
Echter, als er voorheen wel een pagina op die link bestond, dan is het zonde om dit gewoon te laten vergeten. De oude pagina had waarschijnlijk een waarde opgebouwd voor Google, want hier stond immers wel informatie op. Deze waarde zorgde er voor dat de pagina vindbaar was voor bepaalde zoektermen.
- Die SEO-waarde willen we niet verloren laten gaan.
Maak een relevante doorverwijzing (301)
Wellicht is er wel een andere pagina op je website die relevant is voor iemand die eigenlijk de oude pagina zoekt. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkbaar product of dezelfde dienst onder een andere naam. In dat geval biedt het een meerwaarde om iemand door te sturen naar die alternatieve pagina. Dit kunnen we doen door een doorverwijzing (301) in te stellen die de bezoeker doorverwijst naar de andere pagina. Aangezien Google deze doorverwijzing ook volgt, wordt de opgebouwde SEO-waarde van de oude pagina doorgegeven aan de andere pagina.
- Een win-win dus: de bezoeker komt op een relevante pagina terecht én we behouden de SEO-waarde voor Google.
Nieuwe website? Maak een migratieplan
Lanceer je een nieuwe website, dan is het belangrijk om na te denken over pagina’s die daarna niet meer zullen bestaan. Maak een migratieplan waarmee je een overzicht maakt van de oude links en dit combineert met de links van de nieuwe website om te zien welke er na de lancering niet meer zullen werken. Voor die links wil je liefst een doorverwijzing aanmaken naar de best passende nieuwe pagina.
- Een migratieplan zorgt voor een vlotte overgang zonder dat je posities in Google zakken.
Link niet meer relevant? Maak een duidelijke 404-pagina
Niet altijd wil of kun je een doorverwijzing maken. Er is bijvoorbeeld geen andere relevante pagina of de link heeft eigenlijk nooit bestaan, waardoor er geen SEO-waarde door te geven is. Ook moet je er rekening mee houden dat het altijd kan gebeuren dat iemand op een niet bestaande pagina uitkomt. Voor die gevallen wil je een duidelijk 404-pagina laten zien die de bezoeker helpt om wel te vinden wat hij eigenlijk zoekt.
Sommige bedrijven gaan hier heel creatief mee om en je kunt dit zelfs koppelen met de actie voor vermiste kinderen van ChildFocus.
Een goede 404-pagina bevat minimaal 3 elementen:
- een duidelijke boodschap die laat zien dat de pagina niet bestaat,
- een knop of zoekfunctie om de bezoeker naar de rest van de website te brengen,
- een korte kennismaking met je bedrijf, hiervoor wordt meestal minimaal het logo en menu bovenaan en de footer onderaan getoond.
Ondersteuning nodig met niet-bestaande pagina’s?
Heb je veel niet-bestaande pagina’s op je website? Of heb je net een nieuwe website gelanceerd? Zoals hierboven aangeven is een migratieplan belangrijk en worden er best doorverwijzingen ingesteld. Op die manier wordt de invloed op de SEO van je website beperkt en blijf je vindbaar voor belangrijke zoektermen.