Toen Google in september 2009 officieel bevestigde dat zij de metatags niet gebruikten voor hun ranking, lieten veel mensen de metatags volledig links liggen. Maar is dat wel verstandig?
Er is lange tijd onduidelijkheid geweest over het gebruik van meta-tags op een website. Oorspronkelijk waren ze bedoeld om informatie te geven over de inhoud van de pagina, maar omdat ze enkel zichtbaar zijn voor zoekrobots en niet voor de gewone bezoeker, werd er al snel misbruik van gemaakt door alle mogelijke woorden en combinaties daarin te zetten in de hoop beter gevonden te worden.
Om deze reden gebruikt Google de meta-tags niet meer voor het bepalen van de volgorde van zijn resultaten. Maar er zijn wel andere redenen te noemen waarom het verstandig is om netjes de meta-tags in te vullen.
Andere zoekmachines
De eerste reden is dat er nog meer zoekmachines zijn naast Google. Zo gebruiken Bing en Yahoo wellicht nog wel de meta-tags bij het samenstellen van de zoekresultaten. Ondanks dat deze zoekmachines een klein marktaandeel hebben, worden ze op enkele websites wel gebruikt als gentegreerde zoekmachine, denk aan Facebook.
Betrouwbaarheid
Een andere reden om de meta-tags netjes te vullen is dat het een mate van betrouwbaarheid uitstraalt. Dat de meta-tags niet gebruikt worden voor de ranking betekent niet dat Google ze negeert. Wanneer er bij de meta-keywords 100 trefwoorden staan ingevuld, zal Google die pagina wellicht minder serieus nemen dan wanneer er slechts 1 of 2 trefwoorden staan die exact de inhoud van de pagina vertolken.
Meta-description
De betrouwbaarheid zien we ook terug bij de meta-description. Google zegt zelf dat zij enkel de meta-description gebruiken als omschrijving in de zoekresultaten wanneer die voldoende relevant is. Als dat het geval is, zal de achting die Google voor je website heeft, hoger zijn dan wanneer je er maar een mengelmoes van enorm lange teksten in hebt gezet.
Verder besteedt Google een apart item aan de meta-description in zijn Webmaster Tools, waarin je onder andere kunt zien welke te lang of te kort zijn.
Conclusie
We kunnen concluderen dat het gebruik van de meta-tags zeker geen verleden tijd is en veel kan bijdragen aan de SEO. Niet zo zeer in de directe verbetering van de ranking, maar wel in het vergroten van de betrouwbaarheid van je website en laten zien dat je het serieus meent met je website. Dit heeft indirect uiteraard invloed op je positie in de zoekresultaten.