Het grootste misverstand in zoekmachinemarketing is dat organische zoekresultaten (SEO) en gesponsorde zoekresultaten (SEA) volledig gescheiden kanalen zijn. Vanuit het perspectief van de bezoeker is dit namelijk dezelfde: alle zoekresultaten worden immers op dezelfde pagina weergegeven. De strategie van SEO en SEA moet dus op elkaar afgestemd zijn, net als de doelen die worden nagestreefd.
Bereik een breder publiek
Door de marketingstrategie en zijn doelen voor zowel SEO en SEA op elkaar af te stemmen, ontstaat een eenduidige aanpak van zoekmachinemarketing. Als de website al in de organische zoekresultaten wordt getoond, is het dan echt nodig om ook nog een advertentie te tonen? Volgens een recent onderzoek van Google wel, maar als u kijkt naar uw marketingbudget, zult u wellicht liever kiezen om uw advertenties (tijdelijk) stop te zetten voor de termen waarmee u al een hoge organische positie heeft. Zo maakt u budget vrij voor zoektermen waarvoor u nog niet getoond wordt. Het resultaat is dat u een breder publiek bereikt met hetzelfde budget.
Relevante zoektermen
Uw website optimaliseren voor de organische zoekresultaten (SEO) komt er in essentie op neer dat u aan Google ‘laat weten’ welke zoektermen relevant zijn voor uw business. Naast het SEO-optimalisatieproces kunt u hiervoor ook betaalde advertenties gebruiken. Als u bereid bent te betalen voor een advertentie bij een zoekterm, dan sluit uw product of dienst daar uiteraard bij aan. Google houdt hiermee (in kleine mate) rekening om het onderwerp van uw website te bepalen. Op die manier wordt vooral voor nieuwe websites de SEO een extra impuls gegeven.
Conversies
Als het gaat over conversies, kunnen er grote verschillen zijn tussen bezoekers die via de organische of via de gesponsorde zoekresultaten op uw website kwamen. Niet alleen kan het conversiepercentage verschillen, maar ook het totaal aantal conversies van SEO en SEA gecombineerd. Een ander verschil is dat een SEO-landingspagina moet voldoen aan bepaalde eisen voordat deze goed scoort. Voor een SEA-landingspagina is dat niet het geval en kunt u zich volledig op de conversie richten. Ik raad u aan om dit altijd te blijven meten, maar een aparte landingspagina maken voor de SEO en voor de SEA (voor hetzelfde trefwoord) zal wellicht in totaal de meeste conversies opleveren.