Zet de title-tag in voor SEO

Iedereen die zich ooit wel eens verdiept heeft in zoekmachine optimalisatie of website-ontwikkeling is hem al eens tegen gekomen: de title-tag. Maar wat is het precies, en wat doet het en hoe kunnen we ons voordeel er mee doen?

Title-tag

De title-tag is een speciale html-tag welke een titel voor de pagina opgeeft. In de head-sectie van de html geef je deze op in de title-tag. Bijvoorbeeld:

<title>iSide Zoekmachinemarketing</title>

De title-tag zie je terug als naam van het scherm in je browser. Daardoor wordt deze ook gebruikt als naam wanneer je die pagina opslaat in je favorieten. Maar ook Google gebruikt de title-tag. Sterker nog: de title-tag is van grote waarde voor zoekmachines. De title-tag wordt namelijk gebruikt als titel van je website in de zoekresultaten en dient als aanklikbare link. Voor veel bezoekers is de titel dus een van de eerste dingen die ze van je website zien.

De title-tag en SEO

Omdat Google veel waarde hecht aan de title-tag, is het verleidelijk om hiervan misbruik te maken en alle relevante trefwoorden van jouw website hierin te zetten. Maar zoals je al zult raden, gaat dat niet zomaar.
Ten eerste worden slechts de eerste 64 tekens gebruikt voor de titel in de resultaten. Hieruit volgt dus dat je de meest belangrijke woorden vooraan moet zetten om ze mee te laten doen voor de waarde van de title-tag, maar ook dat een korte titel letterlijk krachtiger zal zijn dan een lange.
Ten tweede bepaalt Google nog altijd zelf hoe de titels er uit zien. Als de titel erg onsamenhangend is, of slechts een verzameling van trefwoorden, dan zal Google waarschijnlijk zelf een titel samenstellen uit de inhoud van de rest van de pagina.

Een juist gebruik van de title-tag is dus belangrijk om je score bij de zoekmachines te verbeteren. Het beste resultaat wordt behaald wanneer je voor elke pagina een unieke title-tag hebt. Elke pagina van je website zal namelijk iets anders bespreken, dus hoort daarbij een unieke titel. Dat de uniekheid van de title-tag belangrijk is voor zoekmachines zien we ook uit het feit dat Google in zijn webmaster-centrum een speciaal onderdeel heeft waarmee dubbele title-tags opgespoord kunnen worden.

Advies nodig over jouw website of online marketing?